חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שוד מזויין – עונש

עבירת שוד מזויין או בשמה הנוסף – "שוד בנסיבות מחמירות", היא בין העבירות הכי חמורות בדין הפלילי של מדינת ישראל.

מדובר בעבירות שוד שהן חמורות ממילא מבחינת חוק העונשין בארץ, וכוללות גם שימוש בנשק קר או נשק חם, איום להשתמש בהם, פגיעה ממשית באזרחים חפים מפשע או מעורבות

של כמה שודדים שחברו יחדיו לביצוע העבירה.

לכן הרשעה בשוד מזויין – עונשה מאסר לתקופה ממושכת.

במאמר זה נסביר על מאפייניהן של עבירות שוד מזויין, העונשים שהחוק קובע בגינן, והאפשרות להפחית מעונשם של נאשמים בשוד מזויין בעזרת סיוע משפטי ראוי.

 

מאפייניהן של עבירות שוד מזויין

חוק העונשין בישראל מגדיר עבירות שוד בכללותן, כעבירות גניבה בנסיבות מחמירות, לאור כך שבשוד ישנו מאפיין של שימוש באלימות או איום להשתמש באמצעים אלימים מצידם של השודדים, כדרך להשיג את הרכוש המיועד לגניבה או לשמור עליו בחזקתם. ייחודן של עבירות שוד מזויין בהשוואה לשוד "רגיל" הוא בעצם השימוש באלימות יתרה או בכלי נשק בעת ביצוע השוד או סביב האירוע. גם שוד המתבצע בחבורה הוא בגדר שוד בנסיבות מחמירות מבחינת החוק בישראל, וכמובן, אירוע שוד שבו נפגע אזרח חף מפשע שהיה נוכח באירוע או בסביבתו, יטופל גם הוא כשוד בנסיבות מחמירות או שוד מזויין.

 

הנסיבות שבהן שוד עשוי להיחשב כשוד מזויין ולגרור עונש מאסר מקסימלי

חוק העונשין קובע כמה תרחישים אשר בהם שוד עלול להיחשב כשוד מזוין ולגרור עונש חמור יותר.
בין התרחישים שאליהם מתייחס החוק, ישנם שוד המתבצע באמצעות נשק קר או נשק חם בעת אירוע השוד עצמו, לקראתו או לאחריו. הכוונה בנשק בהקשר זה היא לכלים כמו אקדח, רובה, אבן, סכין, גז פלפל, ולמעשה כל אמצעי שעשוי לגרום לפגיעות גופניות ואף למותו של אדם.

שוד עשוי להיחשב כשוד מזויין גם כשהעבירה מתבצעת בשיתוף פעולה של כמה שודדים, וגם כאשר במסגרת אירוע השוד אדם יחיד או קבוצת אנשים נפגעה עקב האלימות שננקטה בידי השודדים.

 

שוד מזויין – עונש מאסר כבד בהרבה מזה שנגזר בגין שוד בנסיבות רגילות

העונש המירבי הקבוע בדין הפלילי בישראל בצידן של עבירות שוד שאין בהן שימוש בכלי נשק, מעורבות של קבוצת שודדים או נפגעים, הוא עונש מאסר של עד 14 שנה. אולם כאשר עסקינן בשוד מזויין – עונשם של מי שיורשעו בביצוע העבירה עשוי להגיע עד 20 שנה בכלא.

 

מדוע שוד מזויין גורר עונש חמור בהרבה מהעונש על שוד "רגיל"?

כאשר אירוע שוד מתבצע בשיתוף פעולה של כמה שודדים, תוך שימוש בכלי נשק או נקיטת אלימות כלפי הנשדדים – הפוטנציאל לפגיעה בחיי אדם, בגוף וברכוש, מוכפל באופן אוטומטי. לכן לגורמי החוק במדינת ישראל יש אינטרס לייצר רתיעה בציבור הישראלי מפני השימוש בנשק ובאלימות לסוגיה, המהווה מרכיב מרכזי בעבירות השוד בנסיבות מחמירות. המטרה הזו מושגת גם אם באופן חלקי, בעזרת החמרה של רף הענישה בעבירות שוד מזויין.

 

האפשרות להפחית מעונשם של נאשמים בשוד מזויין בעזרת סיוע משפטי ראוי

לא אחת, אדם אשר הורשע בביצוע עבירת שוד מזויין נדון לעונש מאסר המקסימלי שהחוק מאפשר על עבירות שוד. אולם סיוע משפטי ראוי מעורך דין פלילי המתמחה בתיקי שוד מזויין, מסייע לעיתים להפחית מעונשו של נאשם באירוע שוד בנסיבות מחמירות. ישנם גם מקרים שבהם הייצוג המשפטי מאפשר זיכוי של הנאשם בתיק השוד – בין אם באופן מלא ובין אם באופן חלקי, ושינוי של סעיפי האישום שיוחסו לו. כיצד הדבר מתאפשר? על כך בשורות הבאות.

 

הבסיס להשגת הקלה בגזר הדין בעבירות שוד מזויין

בחוק העונשין הישראלי מוגדר השוני בין עבירות שוד לבין עבירות שוד מזויין, באופן שמאפשר לעיתים להשיג הקלה בעונשו של אדם שנאשם בביצוע שוד מזויין. עבירות שוד נבדלות בהגדרתן בחוק מעבירות גניבה, בכך שהן מערבות כאמור שימוש באלימות. אולם באירועי שוד בבהם נעשה שימוש באלימות, ללא שימוש בנשק, החוק איננו מבחין באופן ברור מאוד בין עבירת השוד לעבירת השוד המזויין, והדבר נתון לפרשנות של הערכאה השופטת שדנה בתיק.

כאמור, על פי החוק בישראל – המאפיין העיקרי שהופך עבירת שוד לעבירת שוד מזויין, הוא עצם השימוש באלימות יתרה. אולם התשובה לשאלה "מהי אלימות יתרה" – אינה ברורה כל צרכה ולכן קציבת עונשו של הנאשם בעבירת שוד מזויין תלויה בפרשנות של בית הדין הספציפי שמטפל בתיקו של הנאשם.

יתרונו של מצב זה, הוא בכך שבעזרת סנגור מיומן, לנאשם יש אפשרות להציג לבית המשפט טיעונים שונים שעשויים לשכנע את השופט בכך שמדובר על עבירת שוד בנסיבות רגילות. אולם מנגד, לקונה זו מאפשרת גם לתביעה להציג בבית המשפט טיעוני נגד שישכנעו את השופט בכך כי עסקינן בשוד מזויין המצדיק עונש מאסר חמור יותר. בסופו של עניין, בהרשעה בשוד מזויין – עונשו של הנאשם תלוי במידה ניכרת ביכולתו המקצועית של עורך דינו.

 

כישוריו של עו"ד עבירות שוד הם המפתח להצלחה בתיק

לסנגור פלילי מוכשר ישנה היכולת לגרום לגורמי המשפט לבחון את התיק של מרשו, תוך התחשבות בנסיבות בהן העבירות המיוחסות לו בוצעו. עורך דין שיודע כיצד לבנות אסטרטגיית הגנה מתקדמת, מצליח לא אחת להשיג עבור הלקוח הפחתה בסעיפי האישום שמיוחסים לו ובנסיבות מסוימות – אף לגרום לביטול כתב האישום בכללותו. כאשר עו"ד פלילי המתמחה בתיקי שוד, מצליח להמיר את סעיף האישום בשוד בנסיבות מחמירות לסעיף אישום של שוד רגיל, גם העונש הצפוי לנאשם מופחת באופן ניכר. בנוסף, ישנם גם מקרים יוצאי דופן שבהם מצליח עורך הדין המייצג נאשם בעבירות שוד, להמיר חלק מעונשו בהשתתפות בתוכנית שיקום.

פטיש מזהב

 

תוכן עניינים

צור עמנו קשר עכשיו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כתבות נוספות שעלולות לעניין אותך
דירוג אשראי
האם שווה לשלם עבור ייעוץ לשיפור דירוג האשראי?

דירוג אשראי גבוה הוא כלי חשוב להצלחה פיננסית. אנשים רבים מתמודדים עם דירוג אשראי נמוך שעלול להקשות עליהם לקבל הלוואות, משכנתאות וכרטיסי אשראי, ולגרום להם לשלם ריביות גבוהות יותר. במקרים אלו, ייעוץ מקצועי יכול לסייע בשיפור דירוג האשראי ובשיפור המצב

האם ניתן לתבוע חברת תעופה זרה על איחור בטיסת קונקשן
האם ניתן לתבוע חברת תעופה זרה על איחור בטיסת קונקשן?

נסיעה יכולה להיות הרפתקה מרגשת, אבל כשאיחור בטיסת קונקשן הורס את התוכניות שלך, התסכול יכול להופיע במהירות. אם חווית טיסת קונקשן מתעכבת עם חברת תעופה זרה, אתה עשוי לתהות אם יש לך סעד משפטי בישראל. במאמר זה נבחן את האפשרויות

אילו חוזים מחייבים אתכם לחתימת אפוסטיל

חותמת אפוסטיל היא חותמת בינלאומית המאשרת אמיתות ותוקף של חוזים בינלאומיים. חותמת זו נדרשת במקרים רבים לצורך שימוש במסמכים ציבוריים במדינות אחרות. המאמר יפרט אילו חוזים מחייבים אתכם לחתימת אפוסטיל.   מה זה אפוסטיל? אפוסטיל הוא אישור בינלאומי המאמת את

האם קיים ביטוח קבוצתי לעובדים מרחוק
האם קיים ביטוח קבוצתי לעובדים מרחוק?

בשנים האחרונות שיטת העבודה מרחוק הפכה לנפוצה מאוד. כאשר יותר ויותר חברות מאמצות הסדרי עבודה גמישים, הסוגיה של מתן הטבות לעובדים מרחוק עלתה לכותרות. אחד מהטבות אלו הוא ביטוח קבוצתי, שבאופן מסורתי הוצע לעובדים העובדים פיזית במקום העבודה. עכשיו, נשאלת